How to crowdfund?

Wel een goed idee, maar geen fondsen? Voor veel mensen is dat een bekend probleem. Banken zijn meestal niet happig op risicovolle investeringen. En venture capital is niet voor iedereen weggelegd. Crowdfunding is dan een goed alternatief. Maar hoe pak je dat aan? Vriend van Nudge SEEDS, het crowfundingplatform van ABN Amro deelde ins & outs van deze financieringsvorm. Dit alles in de inspirerende omgeving van het Dialogues house.

YouBeDo

De praktijk is de beste leerschool. Daarom krijgen de aanwezige vrienden direct een praktijkcase voorgeschoteld. YouBeDo.com heeft met ‘boeken die goed doen’ al veel succes. Het concept waarbij 10 procent van de aanschafprijs van een boek naar goede doelen gaat, spreekt aan. De ambities reiken echter verder zegt medeoprichter Michael van Loenen. Ze willen met een eigen event graag het Lowlands van de boekenwereld opzetten. En hoe lekker bekt dat? Zo’n pay-of helpt zeker om het geld voor de investeringen bij elkaar te krijgen. 55.000 euro wilde zijn club crowdfunden en de poet is binnen.

.. en hun praktische tips

Als ondernemer regelt Michael graag zijn zaakjes zelf, maar crowdsourcen kan niet zonder de hulp van anderen. Zijn tip is dan ook: vraag en accepteer die hulp, activeer je sociale netwerk en blijf reminders sturen. Een ander aandachtspunt is de onvermijdelijke flatliner. Na een vliegende start kunnen de investeringen stagneren. Anticipeer daar al vooraf op. Bijvoorbeeld met een speciale actie om de boel weer vlot te trekken. Zijn laatste tip lijkt wat vreemd als je beseft dat je net geld hebt gekregen: Durf uit te geven. Funders geven je geld omdat ze in je idee geloven. Doe dus vooral de noodzakelijke investeringen om het tot een succes te maken. Jij  beheert het geld!

Hoe het begon: cd’s uitbrengen

Hoewel er al veel succesverhalen zijn, is crowdfunding nog niet zo oud zegt SEEDS directeur Arthur van de Graaf. Het fenomeen startte rond 2001 in de VS. Mensen die in een artiest of band geloofden, legden geld bij elkaar om een cd uit te brengen, zonder inmenging van de muziekindustrie of banken. Het principe is nog steeds hetzelfde, de schaal is echter flink toegenomen. Als traditionele bank erkent ABN Amro de potentie en impact van crowdfunding al sinds 2009 naar en sindsdien was SEEDS bij mooie initiatieven betrokken..

Het gaat om meer dan geld

Arthur benadrukt dat crowdfunden niet alleen draait om het vinden van investeerders. Het heeft  een extra dimensie. Je geeft niet zomaar geld. Het is je eigen geld, dus je investeert alleen in een project waar je echt in gelooft. Dat gezamenlijke doel ziet hij ook als de belangrijkste succesfactor. Daarom bevestigt hij de tip van Michael: start in je eigen community. Als het goed is, heb je dan snel investeringen op de teller en trek je anderen makkelijker over de streep. Als voorbeeld noemt hij The Ocean Cleanup van de Delftse student Boyan Slat. Zijn project bracht razendsnel $2.2 miljoen bijeen en 60 procent wilde geen return! Zijn community gelooft in zijn project en steunt hem.

Ook Nudge Shop: steun van community

Steun van de eigen community is precies waar Nudge ook op inzet voor de funding van de Nudge Shop. Jan van Betten roept zijn community, stippenzetters én vrienden, dan ook hartstochtelijk op om toch vooral te investeren in de Nudge Shop. De webshop waar coole, eerlijke en duurzame producten een zetje krijgen. En Nudge is niet minder ambitieus dan YouBeDo. De Nudge Shop moet ‘de Amazon van de duurzame webshops’ worden. Met de tips van SEEDS, YouBeDo en de aanwezige vrienden kan succes niet uitblijven! Ga snel naar de campagnepagina en doe mee.

Geen reactie's

Geef een reactie