Duurzame mode

Van bezit naar gebruik – dat was het thema van de Vriendenbijeenkomst op 15 april. In de winkel van kledingmerk Geiten Wollen Shirts, in hartje Amsterdam, kwamen de Vrienden van Nudge bijeen om duurzame kleding nog beter op de kaart te zetten, onder professionele en originele leiding van moderator George Arakel.

Abominabele werkomstandigheden, dierenleed en milieuschade zijn niet de eerste dingen waar je aan denkt als je een nieuw kledingstuk afrekent. Toch is dat nog steeds de nare realiteit achter bijna alle kleding die in de winkels ligt. Gelukkig zijn er ook steeds meer alternatieven. Er is namelijk al heel veel eerlijke en duurzame kleding te koop. Verschillende bevlogen ondernemers presenteerden deze avond hun business cases.

 

Geiten Wollen Shirts: duurzaam én betaalbaar

Steeds meer producenten en consumenten denken twee keer na over de afkomst en impact van producten. Het succes van kledingmerk Geiten Wollen Shirts bewijst dit. Zij brengen duurzame en betaalbare kleding op de markt. Met een knipoog vragen zij aandacht voor de geitenwollensokken-boodschap zonder het stoffige imago.

 

Dutch Spirit: verantwoordelijkheid voor hele keten

‘Duurzaam is niet duur en zeker niet suf’. Met dit statement trap Erik Toenhake van Dutch Spirit af. Zij zetten 100% in op duurzaamheid, zonder concessies aan de kwaliteit. Ook een maatpak kan gewoon eerlijk tot stand komen; van schaap tot pak. Hun pakken van ecowol worden aangemeten door een ervaren kleermaker en doen qua snit niet onder voor andere luxe maatpakken. Sterker nog, je hebt als drager een prachtig verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld over je lease-pak of de universele verklaring van de mens als voering.

Ook brengt Dutch Spirit innovatieve werkkleding op de markt. Voor deze kleding ontwikkelen ze zelf de stoffen, onder meer door upcycling van afgedankt textiel. Natuurlijk houden ze daarbij rekening met praktische overwegingen zoals slijtvastheid, wasbaarheid en ventilatie. Ook wordt het op de werkvloer getest.

Dutch Spirit neemt verantwoordelijkheid voor de hele keten. Met een leaseconstructie of statiegeld zorgen ze dat hun pakken ook na gebruik terugkomen en grotendeels gerecycled kunnen worden. Zo worden er bijvoorbeeld stropdassen van gemaakt. Alle energie die tijdens het traject nodig is, wordt gecompenseerd volgens het principe: een nieuw pak is een nieuwe boom.

 

De Kledingbibliotheek: enorme inloopkast

Initiatiefnemer Maud Bloemberg van De Kledingbibliotheek in Utrecht geeft duurzame kleding een andere invulling. In deze bieb kun je wel shoppen, maar niet kopen. Je neemt een abonnement en je krijgt direct toegang tot een enorme inloopkast. Het brede assortiment bestaat uit tweedehands kleding, duurzame merken en ontwerpen van jonge designers. Al voor 7,50 euro leen je 4 weken een item en daarna breng je het gewoon weer terug. Zelfs wassen hoeft niet, dat doet de bieb voor je.

Ook Amsterdam heeft sinds kort een kledingbibliotheek. Beide initiatieven, die los van elkaar zijn ontstaan, spelen in op de trend van de deeleconomie: van bezit naar gebruik. Vanuit allerlei steden in Nederland krijgen de initiatiefnemers de vraag om nog een vestiging te openen. De enthousiaste ontvangst laat zien dat de initiatieven de tijdgeest goed hebben aangevoeld.

 

Rank a Brand: ranglijst beweegt merken tot actie

Rank a Brand vergelijkt merken op duurzaamheid. Begonnen als particulier initiatief, nu uitgegroeid tot een solide organisatie met veel vrijwilligers. De site geeft overzichtelijk weer hoe een merk scoort op duurzaamheid. Deze scores worden bepaald op basis van feiten. Nu Rank a Brand groeit krijgen de merken steeds meer gezag voor de organisatie. Zakken op een openbare rankinglijst, omdat je niet inzichtelijk maakt hoe duurzaam je bent, dat blijken merken niet leuk te vinden. De aanhouder wint, dat is bij uitstek van toepassing op het werk van Rank a Brand. Iets wat bij duurzame mode van groot belang is.

 

Duurzaam Dilemma: hoe doe je het rendabel?

Aan initiatieven dus duidelijk geen gebrek. Toch blijft het lastig om het vliegwiel van een goed idee gaande te houden. Want onder aan de streep moet ook een duurzame organisatie rendabel zijn. Zowel De Kledingbibliotheek als Dutch Spirit worstelen met deze uitdaging, die ze graag aan de Vrienden voorleggen.

Uit de reacties blijkt dat Nederland wat achterloopt met het stimuleren van social enterprises. De overheid biedt beperkte hulp. Gelukkig komen clubs van veelal ervaren ondernemers de start-ups te hulp. Zij geven waardevol hands-on advies over het business model en hoe de starters kunnen opschalen. De aanwezige Vrienden zijn heel enthousiast over het concept van de bieb. Dit te delen in andere steden biedt wellicht ook kansen voor extra omzet.

‘Begin er niet aan’, kreeg Erik Toenhake ooit te horen over duurzaam ondernemen. Gelukkig deed hij het wel. Tegelijkertijd blijkt dat het lastig is om met zijn boodschap de mainstream te bereiken. De Vrienden komen met suggesties: leg de nadruk op ‘We leveren prachtige maatpakken en persoonlijke service’ en benoem duurzaamheid als bonus ‘En bovendien deugen onze producten.’ Andere suggesties richten zich op het aanbieden van een totaalconcept, inclusief overhemden, voor de stereotype man die niet van winkelen houdt. Of de zakenman die zichzelf te druk vindt. Ook samenwerking met retailketens en een OneDayShop passeren de revue.

Volop suggesties en ideeën

De grote hoeveelheid ideeën onderstreept dat het misschien nog hard werken is om mensen over de streep te trekken. Maar dat mode echte duurzaam kan en moet zijn, is voor iedereen glashelder. Tijdens de afsluitende borrel gingen de discussies nog volop door en werden er veel waardevolle verkennende contacten gelegd. Een inspirerende en vruchtbare avond!

Tags:
,
Geen reactie's

Geef een reactie