14 nov Op zoek naar de (financiële) basis voor duurzame groei
Voor veel start-ups, scale-ups en zelfs gevestigde bedrijven is groeien een fikse uitdaging. Want hoe kom je aan het geld om te investeren en te groeien, zonder je kernwaarden en principes geweld aan te doen. Kortom, hoe ga je om met de harde en zachte elementen van groei. Een perfect onderwerp om te bespreken met de vrienden van Nudge. Die dit keer te gast waren bij Manifesto in Amsterdam.
De eerste spreker focust primair op de zogenaamde harde kant van groei. Frans de Groot is de grondlegger van de Bitsing-methode. Een aanpak waarmee iedere organisatie, multinational of eenpitter, gegarandeerd meer omzet, groei en rendement kan realiseren. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar het werkt. Zo lukte het De Groot om zijn boek ‘Bitsing, garanties voor groei’ volgens zijn eigen methode naar de nummer 1-plek van Managementboek.nl te stuwen.
Gouden ei
De Groot hielp ook talrijke andere organisaties spectaculair te groeien. Een focus op de financiële feiten staat hierbij centraal. Alleen dan kan een organisatie haalbare doelen stellen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin heel veel geld en moeite te stoppen in een bedrijfsactiviteit die maar een klein deel van de omzet vertegenwoordigt. Investeringen in groei moeten in verhouding tot de opbrengst staan. Daarnaast is het zaak om je ‘gouden ei’ te ontdekken. Jouw eigen unieke dienst of product dat klanten niet alleen willen kopen, maar waarvoor ze ook klant blijven. En zelfs andere klanten over de streept trekken. Dat is de basis voor het maken van de juiste keuzes. Succes gegarandeerd.
Droom in het oog houden
Hoewel Bitsing dus aantoonbaar succesvol is, ziet Eric Friedeberg, medeoprichter van Manifesto, cijfers slechts als middel om je dromen te verwezenlijken. Als begeleider van ondernemers met financiële problemen, werd hij steeds nieuwsgieriger naar de oorzaak van hun vervelende situatie. Hij merkte dat de focus op de dagelijkse gang van zaken zorgt dat mensen hun droom uit het oog verliezen. En als ze dan ook nog geen goed beeld van de financiële situatie hebben, lijken problemen onvermijdelijk. Dat moet dus anders.
Persoonlijk dashboard
Met Manifesto, Business Coaching & Personal Accountants startte hij een accountant voor mkb’ers die niet alleen op cijfers let. Naast de harde parameters over omzet en winst is er oog voor persoonlijke ontwikkeling van de aangesloten ondernemer, innovatie en maatschappelijke relevantie. Als coöperatie hebben klanten het bij Manifesto voor het zeggen. Coaches en accountants zetten zich 100 procent in om de ondernemersdromen van klanten te verwezenlijken. Natuurlijk moet je dan altijd weten hoe je er financieel voor staat. Maar zonder gedoe. Via een persoonlijk digitaal dashboard in een praktische app zie je real-time hoe je bedrijf presteert, wat je persoonlijke ontwikkeling is en hoe je het doet ten opzichte van vergelijkbare bedrijven. Alles volledig transparant en zonder onaangename verrassingen. Daarom rekent Manifesto ook vaste prijzen.
Groei financieren
De gestage groei van het aantal deelnemende ondernemers bij de pilotvestiging in Amsterdam onderstreept dat er een latente behoefte is aangeboord. Manifesto wil daarom uitbouwen en nieuwe vestigingen in Breda en Rotterdam openen. Met drie vestigingen kan de organisatie break-even draaien en autonome groei financieren. Om die eerste slag te te financieren is een crowdfunding-actie gestart die nog een paar weken loopt. Toch kijkt Friedeberg graag verder. Is het mogelijk om de accountantswereld op te schudden met alternatiever financieringsvormen? Varianten die recht doen aan de maatschappelijke doelstellingen en deelnemende ondernemers niet onnodig belasten. Tijd om de aanwezige vrienden in te schakelen.
Ambassadeurs creëren
Moderator Ron van Es van de Ithaka academie, een opleiding voor ondernemers die een positieve impact willen creëren, geeft aan dat er op zich voldoende duurzaam kapitaal beschikbaar is. Het blijft alleen de kunst investeerders over de streep te trekken. Uit de reacties van de Vrienden blijkt dat er niet meteen een wondermiddel voor handen is. Duidelijk is wel dat Manifesto heel veel ondernemers aanspreekt. Dat momentum en netwerk moet Manifesto benutten om aandacht te genereren. Daarbij zijn de huidige, tevreden klanten, de perfecte ambassadeurs. Laat juist deze groep hun positieve gevoel uitdragen. Een andere suggestie is het inschakelen van het netwerk van de aangesloten ondernemers. Ook hier geldt: ‘Spread the word’. Uit de zaal kwam meteen het aan bod om een social mediacampagne op te zetten.
Umfeld van traditionele accountants benutten
Een andere doelgroep waar Manifesto volgens de aanwezige vrienden gelijkgestemde investeerders kan vinden, zijn de ondernemers die in het umfeld van accountants opereren. Bijvoorbeeld HR-medewerkers, fiscalisten en andere financieel adviseurs. Zij hebben in hun werk direct te maken met de tekortkomingen van de ouderwetse accountant en willen een organisatie die dit verandert wellicht ondersteunen. Het is duidelijk dat ook hier een combinatie van hard (financiering) en zacht (de urgentie om te veranderen en dromen waar te maken nodig is om vooruit te komen. De Vrienden van Nudge kunnen in ieder geval met hun ideeën en eigen netwerk een zetje geven. Of natuurlijk door mee te doen aan de ‘traditionele’ crowdfunding. Je hebt nog een paar weken…
Geen reactie's