Het geheim van MVO?

Een schitterende industriële locatie, maar dan wel van eeuwen terug. Bedrijvigheid en initiatieven hebben het voormalig hoofdkantoor van de West-Indische Compagnie in Amsterdam nooit verlaten. Zeker niet nu de 1%club, het do-good crowdfunding platform, er huist. Zij ontvingen de Vrienden van Nudge om ervaringen over talent management en ondernemen vanuit kernwaarden te delen.

Hoewel duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds hoger op de agenda van bedrijven en medewerkers staan, is het volgens moderator Rick Koster lastig bewegingen in gang te zetten en te houden. Dat lukt alleen met enthousiastelingen die hun ideeën uitvoeren en volgers met een eigen inbreng. Dat is exact wat de 1%Club doet.

Het principe van de club is eenvoudig volgens mede-oprichter Bart Lacroix. Als iedereen 1 procent van zijn kennis, passie, ervaring et cetera inlegt, zijn goede ideeën waar te maken. De 1%Club helpt mensen hun omgeving te mobiliseren om samen een wereld van verschil te maken. Hoewel bedrijven zoals Accenture en Booking.com dit idee omarmen, kan Bart niet iedere organisatie overtuigen. Hoe peuter je ze het belang van MVO dan wel aan het verstand en vergroot je je impact met een factor 10?

Betrokken medewerkers

Het antwoord ligt eigenlijk redelijk voor de hand: medewerkers. Daar ligt het geheim van een succesvolle MVO-aanpak. Meer nog dan de politiek, media of consumenten jagen zij de MVO-beweging aan. Betrokken medewerkers, en zeker de nieuwe generatie (Millenials, geboren na 1980), willen werken bij bedrijven die zich verantwoordelijk en duurzaam gedragen. Niet alleen aan de buitenkant, maar van binnenuit; vanuit de kernwaarden. Wanneer organisaties MVO serieus nemen, draagt dat direct bij aan de betrokkenheid van medewerkers blijkt uit onderzoek. Ze willen graag bij je werken, zijn productiever en bereid om bij te dragen aan innovatie en verantwoorde groei. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Juist: door medewerkers bij je MVO-aanpak te betrekken. In de praktijk blijkt dat echter lastig. Verbazingwekkend weinig bedrijven zetten MVO expliciet in om medewerkers aan te trekken, te behouden en betrokkenheid te vergroten. Laat daar nu net een grote kracht van de 1%Club liggen: helpen alle potentie te benutten en vooral samen meer impact te maken.

B Corps

Om duurzame en verantwoorde bewegingen in gang te zetten wordt de kracht van bedrijven nog onvoldoende benut. B Corporations gaan daar voor, is de overtuiging van Roelant Rollingswier van dutch. Een snelgroeiende groep bedrijven benadert duurzaamheid en innovaties vanuit een nieuwe realiteit. Dat gaat veel verder dan het binnenhalen van het B corp certificaat. Deze organisaties willen het beste vóór de wereld zijn en hebben oog voor de impact van hun activiteiten op maatschappij en milieu. Dat is de mindset van waaruit B corps bedrijfsdoelstellingen formuleren en realiseren. Die impact moet dan wel meetbaar en transparant zijn. Niet alleen voor het bedrijf zelf, maar voor alle stakeholders (medewerkers, maatschappij, leveranciers en omgeving). En daar komen ook de Millenials weer in beeld. Zij willen steeds vaker alleen werken voor een organisatie die hun eigen kernwaarden deelt en in de praktijk brengt. Bij een B corps hoeven ze hun waarden niet bij de deur achter te laten. Daar willen ze hun talenten maximaal inzetten.

Klimaatneutraal solliciteren

In de praktijk is het echter niet altijd eenvoudig om een baan met duurzame of maatschappelijk impact te vinden, weet Yann Weijer uit eigen ervaring. Als voormalig investment banker wilde hij zijn horizon verbreden. Het invullen van die ambitie was lastig. En wat doe je dan? Je ontwikkelt zelf de duurzaamste banensite van Nederland. Zijn platform Pure Ambition biedt iedereen toegang tot een vacature waarmee je als kandidaat en als bedrijf een maatschappelijke of duurzame bijdrage kunt leveren. De scope van klimaatneutraal solliciteren blijft niet beperkt tot typisch groene of sociale organisaties. Pure Ambition richt zich ook op functies voor duurzame projecten of de CSR-afdeling van een groot bedrijf. Het platform is er, nu is het volgens Yann de uitdaging om ambities van kandidaten en organisaties concreet te matchen. En dat is vaak nog spannend voor bedrijven, die liever eerst naar een cv kijken.

‘The new normal’ van de Nudge Leadership Challenge winnaars

Aan ambities ontbreekt het niet bij de winnaars van de Nudge Leadership Challenge 2014. Isolde, Marlous en Thomas bezochten tijdens de Circular City Tour een aantal Europese initiatieven die een circulaire economie dichterbij brengen. Hoewel de Leadership Challenge al een ervaring op zich was, waren zij onder de indruk van de drive, kennis en ervaring van de mensen die ze onderweg ontmoetten. Als voorbeeld gaf Marloes een podiumbouwer in Brussel die niet wilde accepteren dat hij steeds podia moest ontwerpen en bouwen om ze vervolgens weer af te breken. Een slimme oplossing met modulaire delen bespaart veel tijd en geld en voorkomt verloren materiaal. Isolde merkt bij zichzelf dat ze op het vlak van duurzaamheid de toekomst niet altijd even positief tegemoet ziet. In Hongarije proefde ze een grenzeloos vertrouwen in een circulaire economie. Zeker als het gaat om de waterzuivering van de toekomst. Voor Thomas was het fantastisch om te merken dat voor veel mensen die ze bezochten de ‘Waarom-vraag’ helemaal niet bestond. Circulair leven is voor hen ‘the new normal’.

Vriendendialoog

Bij de Vrienden van Nudge is dat besef zeker aanwezig. Tegelijkertijd is het een relatief kleine groep. De vraag van de Leaders is dan ook: Hoe zorgen we dat wat we doen, ontdekken en ons inspireert op het vlak van duurzaamheid niet alleen bij ons blijft? De verschillende groepjes hebben hiervoor maar vijf minuten nodig. Communicatie speelt in alle reacties een sleutelrol. Deel het belang op een eerlijke en verbindende manier en kies daarvoor een natuurlijk moment. Inspireren is nu eenmaal eenvoudiger aan de hand van tastbare, herkenbare voorbeelden en businesscases. Het draait om een verantwoordelijkheid die we delen en waarvoor we alle creativiteit en slimheid die iedereen in zich heeft nodig hebben. Dat vermogen mobiliseren voor maatschappelijk verantwoord leven onderstreept het subtiele verschil tussen ‘wij’ en ‘ons’.

Geen reactie's

Geef een reactie